[78-L] Looking for information about a Dutch jazz musician called Dick Elgg (40's-50's)

Thomas Stern sternth at attglobal.net
Sun Nov 4 12:55:19 PST 2012

Cultuur en migratie in Nederland. Kunsten
in beweging 1900-1980
redactie

Voorgeschreven
Na de oorlog barstten de bevrijdingsfeesten los. De Amerikanen, Canadezen en de
eigen bevolking schreeuwden om vermaak. Voor artiesten waren het gouden tijden.
Ook de Stermannen pikten hun graantje mee. Jip speelde een blauwe maandag
als gitarist in een bandje met Harry Brahms en Loe Drenth. En Annie zong in de
jazzband van Lou Holtuin en Kid Dynamite, door wie zij werd ontdekt. Van acht tot
twaalf uur 's nachts trad ze in het Lido voor de Canadese officieren op. Na afloop
werd ze netjes per jeep thuisbezorgd, een doos vol lekkers op de schoot.
Topsy Milton gaf Annie Sterman het advies zich uit commercieel oogpunt voor
Amerikaanse uit te geven. Zelf trok Topsy in La Bonanza volle zalen met haar
viermansformatie, waarin Dick Elgg uit Nederlands-Indie en de Surinamers Henri
Alberga en Arthur Pay zaten. Zij gaf het publiek waar het om vroeg, aldus het
Algemeen Dagblad, dat was de reden van haar succes: 'Exotisch kunnen zij zijn,
en dan weer fel-Amerikaans, Indische liedjes spelen zij zo goed als Bruine bonen
met rijst.'28
Annie Sterman veranderde haar naam in Ann, maar zich voor Amerikaanse
uitgeven ging haar toch wat te ver. In 1946 werd ze gevraagd in Belgie op te treden,
waar ze zo'n succes had dat ze haar moeder voor bijna een jaar liet overkomen. In
Parijs voegde ze zich bij haar broer Martin, inmiddels een gevierd jazzmuzikant, en
ging met hem op tournee naar Italie en Zwitserland. Terug in Nederland introduceerde
Boy Edgar de zangeres in het nachtclubcircuit. Haar beste tijd beleefde ze bij Max
Woiski, die in de Leidsestraat een Caraibisch restaurant had met live muziek.
Met het Metropole Orkest van Dolf van der Linden trad Ann Sterman voor de radio
op (Openneer 1994). Haar repertoire was enorm. Het strekte zich uit van Billy Holliday
tot Ella Fitzgerald, haar grote idool. Maar zich aanpassen aan de wensen van het
publiek, daar ontkwam ook zij niet aan. Op televisie zong Ann aan het bed van een
Surinaams meisje: 'Ik denk niet dat ik voor jou een kam kan vinden, je hebt
Cultuur en migratie in Nederland. Kunsten in beweging 1900-1980
234
kroezig prikkeldraadhaar.' 'Natuurlijk heb ik daar wel wat van gezegd, maar wie ben
ik? Dat waren voorgeschreven teksten', verklaarde ze later nuchter.29

28 'Vier mannen, een vrouw en een fel rhythme', in: Algemeen Dagblad, 26 november 1954.
29 Carrie de Swaan, 'Ann Sterman, jazz zangeres', in: Een leven lang, NPS-radiodocumentaire, 1
juni 1995.

Stackoly blues ; Oea-oea

Sonora, 1948
Spar
1. Stackoly blues / DICK ELGG and His Tahitians

Matrisnummer 7618-SSB

2. Oea-oea / DICK ELGG and His Tahitians med sang

Matrisnummer 7619-SSC

Titlar
Originaltitel Stackolee blues

Namn
Personer Elgg, Dick (medverkande)

Utgivning
Ar/datum 1948

Utgivning Sonora

Utgivningsland Sverige

Anmarkningar
Anmarkning [Stockholm 8 nov 1947, utg febr 1948. 3 hollandsk-javanesiska musiker + 2 svenska studiomusiker.]

Exemplar
78-varvsskiva EB64-0366 EB66-0886 EB67-1479 EB05-0139 SE-22782